feel the burn

Jag är förbannad. SÅ jävla förbannad att jag gråter av ilska och frustration. Varför? Många vet säkert vem Michael Moore är. Om inte, så ta reda på det, för han är ett geni. Han dokumentärer är världsomvälvande för mig och påverkar mig så starkt som jag inte trodde var möjligt. Med ett sarkastiskt sätt rullar han upp de mest allvarliga sakerna i världen och förklarar hur det skett och varför det inte borde skett. Jag satte på teven för några timmar sen och tittade på slutet av dokumentären Sicko, som handlar om USAs sjukvårdssytem. USA är ett av de mäkigaste och rikaste länderna i världen, men de  har inte fri sjukvård för sina skattebetalande medborgare. USA är även ett av två eller tre länder i världen som inte har skrivit på barnkonventionen, dvs den lag som gör barnaga, barnarbete samt annan sort av försummande av barn olaglig.  Jag såg även Fahrenheit 9/11 direkt efter, och jag är illamående av äckel. Äckel över att ett land kan bli så korrumperat att föräldrar uppmuntrar sina barn att åka till ett oskyldigt land för att mörda oskyldiga människor. Äckel, över att ingen gör någonting åt det. Äckel, över att människor som inte är inblandade i kriget på ett sätt som är negativt för dom, tjänar pengar på massakrerna. När Bush blev vald, genom valfusk, år 2000, så skapade han grunden för det som idag är ett av världen största tragedier. Genom att sprida skräck om terrorhot efter 9/11 så fick han ett ovetande folk att stödja honom i hans jakt på krig och förödelse. George W. Bush har själv kallat sig för krigspresident. Han han sagt att alla beslut han tagit har varit med krig i tankarna. Han har korrumperat, demolerat, stulit från det amerikanska folket och enligt mig varit en av de farligaste människorna i världen. Pappas lille pojk, med mäktiga vänner som ingen vågar säga emot, för pengar styr allt. 
.
.
.
När 9/11 skedde så fick Bush reda på det direkt, han var på en lågstadieskola och skulle läsa högt ur en bok "my pet goat". När hans assistent viskade til honom "the nation is under attack sir" så fortsatte han sen att läsa barnboken. Enligt mig så säger det mycket om hur opassande den människan var för presidentskapet. 
Göteborgskravallerna. Ropen skallade "Bush go home, Bush go home" konstant. Helrätt. Stick iväg Bush, jag önskar att du adrig hade funnits. Jag önskar att Al Gore hade vunnit valet som du fuskade dig till vinsten på. Jag önskar att världen kunde vara rättvis. 
.
.
.
Se Michael Moores dokumentärer. Bl a ; Bowling for columbine, som handlar om Massakern på Columbineskolan i USA, där barn mördade sina klasskamrater och även om hur regeringen hanterade händelsen efteråt. Sicko, Amerikas sjukvårdsystem. Och Fahrenheit 9/11, som handlar om regeringens hantering av twin towers katastrofen och dess följder.


Make love, not war.
LoveM

Kommentarer
Postat av: Bläää

Barnkonventionen är inte lagar? Snarare riktlinjer?

2009-08-29 @ 14:39:41
Postat av: Ägaren av bloggen

Ber om ursäkt, jag skrev allt detta i all ilsken hast att jag har uttryckt mig fel. Barnkonventionen skall dock följas om landet skrivit under, för genom att skriva på den så lovar man att följa de riktlinjer som ingår i konventionen. Moget namn btw (Y)

2009-08-29 @ 15:15:46
Postat av: Oskar

Väldigt positiva tongångar i denna blogg.

2009-08-29 @ 21:51:35
Postat av: jessica

Bra inlägg Märta, riktigt bra.

2009-08-30 @ 15:52:55
URL: http://jessicaamandaberggren.blogg.se/
Postat av: Blaaaa

Ey mannen. hört att bläää e tung

2009-08-30 @ 23:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0